Tuesday, December 21, 2010

Priscillian ja elävän Jumalan templi

Älkäät vetäkö ijestä epäuskoisten kanssa; sillä mitä oikeuden on vääryyden kanssa tekemistä? eli mitä osallisuutta on valkeudella pimeyden kanssa?

Ja mikä sovinto on Kristuksella belialin kanssa? taikka mikä osa on uskovaisella uskottoman kanssa? Eli kuinka Jumalan templi sopii epäjumalain kanssa?

Sillä te olette elävän Jumalan templi, niinkuin Jumala sanoo: minä tahdon heissä asua ja heissä vaeltaa, ja minä tahdon olla heidän Jumalansa, ja heidän pitää oleman minun kansani.

Sentähden paetkaat heidän seastansa ja eroittakaat teitänne, sanoo Herra: ja älkäät saastaiseen ruvetko, ja niin minä korjaan teitä, Ja olen teidän Isänne, ja teidän pitää oleman minun poikani ja tyttäreni, sanoo kaikkivaltias Herra.


2 Kor 6:14-18 KR 1776



Nettiruukun huoltoasemalla guest kirjoitti 27.10.2010 00:41

... älä tee synniksi sellaisia asioita, mitkä eivät ole syntiä!

Mitä muita oppeja esikoisuudessa on kuin vanhurskauttamis-, pyhitys- ja seurakuntaoppi?

Paavali puhuu hiuksista, päänpeittämisestä ja monista muista asioista, joita ei noudateta niissä piireissä, joissa kehuhutaan armolahjoilla ja ylistyksillä.

Sinä et siis luota siihen, että Pyhä Henki ilmoittaa sen, mistä on milloinkin tarpeellista puhua? Et taida uskoa edes, että esikoisten seurakunnassa on Pyhä Henki johdattajana, koska et ole ottanut vaaria apostolin opetuksista:

24. Ja ottakaamme vaari toinen toisestamme, että me ahkeroitsemme rakkaudesta ja hyvistä töistä,
25. Ei antain ylön yhteistä seurakuntaa, niinkuin muutamain tapa on, vaan neuvokaat teitänne keskenänne, ja sitä enemmin kuin te näette sen päivän lähestyvän.

Guest

..........
jotenkin henkeni aivan kiivastuu tätä guestin puheenvuoroa lukiessani.

asia on erittäin tärkeä, koska tässä Pyhästä Hengestä tehdään esikoisten vanhinten neuvojen ja ohjeiden työkalu, takaaja - mitä meillä opetetaan, on raamatullista ja suoraan Jumalasta.

tästä käsin arvostellaan Pyhästä Hengestä puhuvia karismaatikkoja, helluntailaisia ja muita, jotka eivät kuitenkaan noudata mitä Raamattuun on kirjoitettu:

"Paavali puhuu hiuksista, päänpeittämisestä ja monista muista asioista, joita ei noudateta niissä piireissä, joissa kehuhutaan armolahjoilla ja ylistyksillä."


guestin ajatus on viestistä päätellen ilmeinen: esikoisten parissa Sanasta pidetään täydellisesti kiinni, myös näissä kohdissa jotka ovat lihan mielihaluja vastaan tai edellyttävät nöyrtymistä Jumalan tahtoon.

koska ajat muuttuvat, Jumalan Pyhä Henki ohjaa jatkuvasti vanhimpia ja saarnaajia niin että elämän ohjeet ja neuvot ovat ajan tasalla ja sitä, mitä tänään tarvitaan.

jääkiekkoiluun tai lentopalloon osallistumisesta ei Hengen tarvinnut nuhdella aikaisemmin, ennenkuin näitä urheilulajeja olikaan.

tänään esikoisten seurkunta on siis järjestelmä, jolla Pyhä Henki päivittää kristillisen elämän ohjeet ja niitä pyritään noudattamaan koko sydämestä ja nöyrällä uskolla.


toivon että monet ovat matkalla kanssani pyhän Martin huikeaan seikkailuun Nikaian uskontunnustuksen vuosisadalla.

olen siellä tulossa hyvin murheelliseen kohtaan Kristuksen kirkon historiassa, jossa veljet kääntyivät veljeä vastaan kohtalokkain seurauksin.

Saragossan konsiilissa sanottiin "sinä et ole oikealla tiellä, harhaopettaja, taikuri" ja ensimmäistä kertaa Jumalan lapsi, kristitty, annettiin viranomaisten käsiin surmattavaksi, pois tapettavaksi.

tämä sama henki vallitsee uskonnollsiten ihmisten maailmassa usein edelleen, ja vaikka nykyään oikeuslaitos ei tuomitse uskonnollisista asioista niin helposti, me tuomitsemme ja lähetämme ainakin ajatuksin ja sanoin - ehkä teoinkin - toisinajattelevan helvettiin ikuisesti elävältä poltettavaksi

jos tämä ei suostu uskomaan niinkuin minä.



guestin lausunnossa minua tökkii tuo tavattoman pinnallinen ja kevytmielinen käsitys Jumalan laista.

sellainen itsevarmuus, oman vanhurskauden tunne, että kyllähän näistä ohjeista selviää jos tahtoo niistä nöyrästi pitää kiinni.

ja mikä puuttumaan jää, siihen Jumala armostaan antaa anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä niin että jaksan taas vaeltaa kaidalla tiellä ja saan voimaa taistella syntiä ja maailman kiusauksia vastaan.

sillä esikoisten neuvojen kokonaisuus, kuten se esimerkiksi lähetyskirjeissä, saarnoissa ja etenkin Nilivaaran kirjeessä niin selvästi näkyy, on yhtä tyhjän kanssa - pientä näpertelyä yleisten uimarantojen ja pukeutumisen ja maailman huveista ja koreiluista (muka) kieltäytymistä.

toki niistä Raamattu puhuu ja Paavali antaa neuvoja huiveista ja hiuksista.



Vanhin Priscillian nimittäin teki juuri näin kuten guest meitä ohjaa. Hän poimi Raamatusta kohtia, jotka ovat keskeisiä ja tärkeitä yli kaiken muun.

Hän näyttää essuille, mitä on todellinen kilvoittelu! häpeästä punastukoon guest ja muut tämän kristillisyyden kilvoitelijat tämän vaeltajan kristillisyyden rinnalla, joka oli totista parannuksen tekoa Jumalan sanan valossa!



Priscillian (k. 385) oli Ávilan piispa Gallaecian provinsissa Iberiassa (nyk. Valladolid, Espanja).

Meidän Severimme, Sulpicius Severius, on ainoa lähde hänen elämästään ja hän kertoo Priscillianista sekä johdannossani mainitussa Chronica teoksessaan (Chronica II,46) että lyhyesti Martin elämänkerrassa (Luku XX).

Priscillian oli syntyisin ylhäisestä ja vauraasta kodista ja hän oli saanut korkean sivistyksen.

Tullessaan parannukseen, hän teki mitä tuo Jeesuksen kohtaama rikas mies ei tahtonut tehdä: hän jätti kaiken ja lähti seuraamaan Kristusta.

ennenkuin esikoisena nostat pääsi yli kaiken muun kristikunnan todellisena Herran seuraajana arjessa ja pyhässä

kysy itseltäsi, mitä jos Jeesus kohtaisi sinut tiellä ja sanoisi: myy omaisuutesi, talosi, autosi, vaatteesi ja tyhjennä pankkitilisi ja anna kaikki köyhille. tule sinä ja seuraa Minua.

Kirjoittanut: MikkoL, 27.10.2010 07:11

[Vastaa tähän viestiin] [Lähetä viesti kirjoittajalle]

sanot ehkä ... no ei kai sentään ihan oikeasti

täytyyhän minun olla järkevä

katsoa että eläketurva on kunnossa

pitää vakuutusmaksut kunnossa ja hakea KELAsta apteekin lääkkeisiin tulevat alennukset

täytyyhän lasten tulevaisuudenkin takia pankissa olla jotain säästöjä ja sijoituksia että heillä on mistä alkaa ja opintoja tukea

pitäähän minulla olla katto pääni päällä, vaikka tämä neljän huoneen kerrostalo lukaali on minulle tosin hiukan iso

ja mites menen rahatta autotta töihin?

------
totta ja järkevää

mutta tiedä, että maailmassa on yhä tänään paljon Jeesuksen seuraajia, jotka ovat tuon kaiken jättäneet taakseen, sosiaaliturvan, mukavan keskuslämmityksen, palkkatilit ja osinkokorot, ja lähtenyt seuraamaan Jeesusta.

mitä sinä sitten ylpeilet hurskaudellasi heidän rinnallaan, sinä epäuskoinen suomalainen kristitty?

Kirjoittanut: MikkoL, 27.10.2010 07:13

[Vastaa tähän viestiin] [Lähetä viesti kirjoittajalle]

Piispa Priscillian jätti kaiken ja ryhtyi erittäin askeettiseen elämään pyhän Martin tavoin.

Asketismi on esikoisuuden suuri ylpeyden aihe

OM opettaa julmasti "pienikin koreus kadottaa" - sinun pelastuksesi riippuu siitä, että et koreile.

ei edes pientä kultaista ristiä saa naisen kaulalla ohuessa ketjussa olla (se hieno kello omassa kädessä on tietenkin vain tarpeellinen hyödyke, ei mitään koreilua.)

voihan nenä!

menkää Priscillian luokse oppimaan mitä on elämän asketismi.

mitä te kerskailette hengessänne, ettei leikkokukkia löydy kotoanne?

nämä tyypit pistivät hieman suolaa veteen, ettei se maistuisi niin hyvältä ja hivelisi tätä katoavaa lihaa.

Kirjoittanut: MikkoL, 27.10.2010 08:54

[Vastaa tähän viestiin] [Lähetä viesti kirjoittajalle]

"teidän ruumiinne on Pyhän Hengen temppeli?"
1 Kor 6:19

Piispa Priscillian nosti tämän apostoli Paavalin opetuksen kristillisyyden johtotähdeksi.

millaisia meidän tuleekaan olla pyhyydessä, kun itse Jumalan Henki meissä asuu!

Hän opetti että Pyhän Hengen temppelinä ihmisen tulee

ensinnäkin tulee tunnustaa yhteinen kristillinen usko

sitten tulee tehdä rakkauden hyviä tekoja


no, esikoiset toki tahtovat kutsua herätysliikettä opiltaan vanha apostoliseksi ja luterilaiseksi ja raamatulliseksi

näistä hyvistä teoista ja rakkauden hedelmistä on hieman keskusteltu nettiruukussakin, mikä on tarpeellista ja mikä ei...

mutta samoin kuin Pohjolan esikoisten vanhimmat, samoin myös kuuman Espanjan vanhiin Priscillian sanoi että tämä ei vielä riitä.

tulee jättää tämä maailma ja elää Jumalan lapsen elämää arvollisesti, luopuen monesta mitä tämän maailman ihmiset pitävät hyvänään.

muuten ei voi pelastua.

Kirjoittanut: MikkoL, 27.10.2010 08:56

[Vastaa tähän viestiin] [Lähetä viesti kirjoittajalle]

Priscillian asketismi oli erityisen jyrkkää ja näin hän tahtoi pyhittää, omistaa, myös tämän ajallisen ruumiinsa Pyhälle Hengelle

tämä oli tuohon aikaan - siis Nikaian uskontunnustuksen vuosisadalla 300-luvulla jKr varsin tavallista ja pyhä Martti oli tässä varsin ahkera, kaiken maallisen hylkäämisessä.

mutta tämän lisäksi piispa Priscillian tutustui tuohon apostoli Paavalin merkilliseen Kristus mystiikkaan, josta on ollut puhe

morsius mystiikkaan

siihen, että samoin kuin mies ja nainen yhtyvät lihassa, samoin ihminen ja Kristus yhtyvät hengessä.

coitus spiritualis niin sanoakseni munkkilatinallani

Kirjoittanut: MikkoL, 27.10.2010 09:01

[Vastaa tähän viestiin] [Lähetä viesti kirjoittajalle]

Ettekö te tiedä, että teidän ruumiinne ovat Kristuksen jäsenet? Pitäiskö siis minun Kristuksen jäsenet ottaman ja porton jäseniksi tekemän? Pois se!

Taikka ettekö te tiedä, että se, joka porttoon ryhtyy, hän on yksi ruumis sen kanssa? Sillä he tulevat, sanoo hän, kaksi yhdeksi lihaksi.

Mutta joka Herraan ryhtyy, se on yksi henki hänen kanssansa.

Välttäkäät huoruutta. Kaikki synnit, joita ihminen tekee, ovat ulkona ruumiista; vaan joka huorin tekee, tekee syntiä omassa ruumiissansa.

Vai ettekö te tiedä, että teidän ruumiinne on Pyhän Hengen templi, joka teissä on, jonka te Jumalalta saitte, ja ettepä te ole teidän omanne?

Sillä te olette kalliisti ostetut; kunnioittakaat siis Jumalaa teidän ruumiissanne ja teidän hengessänne, jotka Jumalan ovat.

MikkoL:
1 Kor 6:15-20 Biblia 1776

Kirjoittanut: MikkoL, 27.10.2010 09:03

[Vastaa tähän viestiin] [Lähetä viesti kirjoittajalle]

Vanhin Priscillian tutki tätä ja huomasi, että haureuden harjoittaminen merkitsee Kristuksen ruumiin jäsenen antamista Belialille.

Apostoli varoittaa vakavasti haureudesta ja kertoo, miten ilotytön kanssa makaava mies tulee yhdeksi lihaksi tämän kanssa Jumalan luomisjärjestyksen mukaan.

ei saa antaa ruumista tällaiseen, koska se on Pyhän Hengen temppeli.

joka yhtyy Kristukseen tulee yhdeksi Hänen kanssaan hengessä, samaan tapaan kuin mies ja nainen tulevat yhdeksi lihassa.

ovat toki edelleen mies ja nainen - kaksi eri olentoa - ja kuitenkin yksi saumaton kokonaisuus.

Kirjoittanut: MikkoL, 27.10.2010 09:06

[Vastaa tähän viestiin] [Lähetä viesti kirjoittajalle]

samoin kuin piispa Priscillian, esikoiset oat vetäneet tästä apostolin johtopäätöksestä käytännön elämään neuvoja.

Pyhän Hengen temppeli ei tunne lihan himoja ja haluja eikä syntisiä meininkejä, vaan on uskollinen puolisolleen ja sulkee silmänsä ja ajatuksensa kaikelta vietiltä.

kuten guest kirjoittaa "sydän puhdistetaan uskolla"

ja niin ei ruksalle lähtiessä kukaan enää salaa toivo, että kaunis Liisa tulisi sinne komeine rintoineen. tai että saisi vilaukselta nähdä Maijan nilkan tai ihailla siellä seurojen aikana naapurin Matin komeita piirteitä.

eihän toki - sydän on puhdistettu uskolla.

eikä tietenkään ole mitään vetoa omaa sukupuolta kohtaan, omaa lasta kohtaan, naapurin emäntää, tai kadun tyttöä tai edes marketin hyllyssä olevaa lehden kansikuvaa kohtaan.

näin Lapin vanhimmat saarnaavat ja moittivat naisia siitä, että ovat miehille kiusaukseksi - vain olemalla naisia.... mokomat...

Kirjoittanut: MikkoL, 27.10.2010 09:13

[Vastaa tähän viestiin] [Lähetä viesti kirjoittajalle]

vaan ehei, ei Priscillian usko ollut tällaista syntiä sormien välistä katsovaa (ymmärtäähän Jumala luomansa ihmisen heikkouden!) tai neuroottisesti siitä parannusta tekevää (aina vaan lankean)

vaan otti todesta piispamme Espanjassa - jos kätesi viettelee sinua, hakkaa se poikki.

piispa opetti, että Pyhän Hengen temppeli on seksitön, neutri, niinkuin hurskas uskolla sydämensä pessyt esikoinen.

Piispa Priscillian opetuksen mukaan kristityn tulee kaiken muun lisäksi luopua maallisesta avioliitosta ja elää ankaraa askeettista elämää.

Kirjoittanut: MikkoL, 27.10.2010 09:21

[Vastaa tähän viestiin] [Lähetä viesti kirjoittajalle]

kysymys kristityn miehen ja naisen suhteesta nousi Hispaniassa pinnalle Priscillian takia.

Hänen hurskas elämänsä ja syvällinen puhetaitonsa vakuuttivat monet, ja esimerkiksi piispat Instantius ja Salvian alkoivat opettaa samaa - elävän Jumalan temppeli on Kristuksen morsian ja hänen tulee olla "avioliitossa" hengellisesti ja hylätä maallinen perhe-elämä.

toiset piispat hermostuivat moisesta äärimmäisyydestä Raamatun tulkinnassa ja Pyhän Hengen temppelinä olemisessa.

Paavi Damasus I (paavina 366-384) sai Vanhimmille osoitetun kirjeen Cordoban piispa Hyginukselta ja Méridan piispa Hydatiukselta.

Vanhimmat kokoontuivat pohtimaan asiaa vuonna 380. Kirkon kokous pidettiin Ebro-joen rannalla sijaitsevassa Saragosan kaupungissa (esp. Zaragoza) Aragonissa pohjois-Espanjassa (se on siellä vieläkin, nykyisin siellä asuu lähes 700.000 ihmistä)

Kirjoittanut: MikkoL, 27.10.2010 09:38

[Vastaa tähän viestiin] [Lähetä viesti kirjoittajalle]

Saragosan konsiili pidettiin vuonna 380 eli vuotta ennen Konstantionopolin kokousta 381 (nikean-konstantinopolin uskontunnustus jos en ole muistanut mainita...)

piispat antoivat siellä kaanoneita, kirkon käytännön elämää koskevia määräyksiä, joissa kiellettiin monia Priscillian ja hänen seuraajiensa harjoittamia tapoja:

Naiset eivät saa osallistua rukouksiin miesten kanssa

Sunnuntaina ei saa paastota

Kotoa ei saanut lähteä suurena paastonaikana vuorille

Ehtoollinen on nautittava kirkossa eikä sitä saanut viedä kotiin

piispat eivät saa suojella kirkon pannaamia ihmisiä

pappi ei saa ryhtyä munkiksi elääkseen täydellistä kristillistä elämää

kukaan ei saa kutsua itseään "tohtoriksi" (latinan doctor, opettaja)

naisia ei saanut pitää "neitsyen" arvossa ennenkuin hän on täyttänyt 40 vuotta



asia on naispappeudenkin ja aikamme feminismin kannalta varsin mielenkiintoinen:

naiset otettiin tämän kristillisen ryhmän parissa sydämellisesti vastaan tasa-arvoisina ihmisinä. Kristuksessa ei ole miestä eikä naista ja sekä miehet että naiset elävät selibaatissa Pyhän Hengen temppeleinä.

Saragosan konsiili 380 on siis kirkon miesten vastaus naisten haasteeseen:
--- painukaa ulos meidän pyhien parista ---

Piispa Priscillian ja hänen mukaansa opettavien johtamissa seurakunnissa naiset muodostivat omia ryhmiä, joita kutsuttiin spirituales ja abstinentes.



Saatana tarttui nyt asioihin ikävällä ja tyypillisellä tavalla.

tämä kuvio on aika ihmeellinen, ja herää kysymys, mitä Kristuksen kirkossa oikein tapahtui.

Emerituksen piispa Hyaditus johti taistelua Priscillianin kannattajia vastaan. Saragosan konsiili tuomitsi heidän oppinsa ja erotti heidät kirkosta.

Mutta erottiko? Severimme sanoo, että tämä väite on kiistetty kirjeessä paavi Damasiukselle,

Lähetystö matkusti Roomaan, mutta siellä
paavi Damasus I ei ottanut Priscillianin seuraajia vastaan, ei myöskään Milanon arvostettu piispa Ambrosius, pyhän Augustinuksen opettaja.

Oikean opin puolustajat kääntyivät nyt myös maallisen esivallan puoleen - olihan keisari Konstantinus Suuri näyttänyt maallisen mahdin merkityksen - ja kristitty keisari Gratianus (359-383) tuomitsi Priscillianin oppilaineen.

(muistamme Gratianuksen erityisesti siitä, että hän sammutti Voiton jumalattaren, Nikan, tulen Roomassa ... tätä monet pitivät sitten pian seuranneen Rooman hävityksen syynä)



Ranskalaiset ja englantilaiset... varsinaista poppoota eikö niin.

Walesiläinen kenraali Magnus Maximus (335-388) otti vuonna 383 itselleen keisarin arvon kun keisari Gratianus oli murhattu Lyonissa (nykyisessä Ranskassa).

Hän oli ensin Trierin kaupungissa ja neuvottelujen tuloksena valtakunta jaettiin, niin että läntiset osat tulivat Maximuksen hallintaan ja Theodosius I hallitsi Bysantti Konstantinopolista.

(eihän engelsmanni Ranskaan ja Espanjaan tyytynyt ja lähti sitten sotaan saadakseen koko valtakunnan, mutta Theodosius I voitti Save joen taistelun 388 jossa Maximus sai itse surmansa)


no kun keisari oli antanut Priscillianin porukoille pahat ukaasit, niin mites tämä uusi keisari?

Priscillian, Instantius ja muut kunnon iberialaiset menivät Trieriin hänen puheilleen ja vuonna 384 pidettiin Ranskan Bordauxin konsiili...

siellä heidän opetuksensa tuomitiin uudelleen ja Instantius menetti myös piispanvirkansa.

Kristityt menivät uudelleen Maximuksen puheille - sillä tuloksella, että yllättäen walesiläinen keisari antoi teloittaa koko porukan.

Priscillian ja kuusi hänen ystäväänsä menettivät päänsä Trierin kaupungissa vuonna 385.

---
näin Saatana siis toimii ihmisten kautta myös Kristuksen kirkossa

Priscillian ja hänen kuusi ystäväänsä ovat kirkon historian ensimmäiset kristityt, jotka kristityt ovat teloittaneet.

ei heitä kaiketi voi marttyyreiksi kutsua - vai voiko sittenkin?

luettelin kerran nettiruukussa tuhat anabaptistia nimeltä, jotka protestantit ja katoliset surmasivat 1500-1600 luvun Euroopassa, koska kielsivät lapsikasteen.

huh...



Elävän Jumalan temppeli

oliko Priscillian tässä sukupuolisen neutraaliuden asiassa siis hereetikko, jonka kristillinen kirkko opillisesti ja raamatullisesti tuomitsi.

no - Saragosan ja Bordauxin konsiilit kyllä tuomitsivat heidät harhaoppisina, mutta eivät tästä selibaatin vaatimuksesta tai naisten arvostamisesta ihmisinä.

vaan heitä syytettiin manikealaisuudesta (jossa avioliittoa pidettiin syntisenä, maallisena instituutiona). Samasta syytettiin samoihin aikoihin kirkon korkeasti arvostamaa Hieronymosta, joka pakeni tänne Beetlehemiin.

heitä syytettiin taikuudesta. mitä lienevät keksineet.

heitä syytettiin irstailusta naisten kanssa. Tämä on täysin perätön syyte joka ei tuo kunniaa Kristuksen kirkon piispoille Espanjassa. Vale.



Marttimme otti tosi raskaasti näiden kristittyjen teloittamisen valtion viranomaisten toimesta ja jonkun keisari Magnus Maximuksen oikun tuloksena.

Milanon piispa Ambrosius oli tosi pahoillaan.

Paavi Siricius (384-399) oli Priscillianin ja hänen seuraajiensa teloittamisesta hyvin pahoillaan.

...
mutta vaarallinen ovi oli avattu

kirkko käytti valtiovaltaa omantunnon ja uskon asioissa pitääkseen linjansa.

tällaistahan ei tapahdu enää nykyajan Suomessa 2010 että kirkko etsisi maallisen oikeusistuimen kautta valtaansa oman papistonsakin parissa.

eihän.



varmaan tuota lukiessa ajattelet kanssani --- mutta kirkkohan arvostaa asketismia, selibaattia. Katolinen kirkko vaatii sitä papeiltakin, munkit ja nunnat tietenkin, ja ortodoksisessa kirkossa naimattomuus on pyhyyden aste, joka vaaditaan piispalta.

ortodoksinen pappi saa mennä naimisiin, piispa on naimaton poikamies.

Toledon kirkolliskokous 400 ei voinut osoittaa mitään harhaoppia Priscillianin opetuksissa ja vaikka Augustinus häntä hereetikoksi syyttää, asia ei ole ihan varma.

Ongelma oli siinä, että Espanjan uskonkiihkoilija Priscillian vaati että kaikkien kristittyjen tulee noudattaa selibaattia ja asketismia, ei vain papiston munkkien ja nunnien.

siinä ei olis tullu mitään ongelmia sitten lapsikasteen kanssa, kun kristityt olisivat naimatonta ja perheetöntä väkeä!



Piispa Priscillianin ruumis kuljetettiin takaisin Trierestä.

on tutkijoita, jotka arvelevat että Santiago de Compostellassa ei olisikaan Jaakobin, Jeesuksen veljen luut vaan se olisi Priscillianin hauta!

olis aika hassu juttu, että kristikunta olisi niitä läpi vuosisatojen kunnioittanut... tietämättään.


asetan tässä siis vastakkain kristillisyydessä vallitsevan seksuaalisen ihanteen - himoton veikko, haluton maikki - jotka pyhien enkelien tavoin eivät katso oikealle eivätkä vasemmalle, eivät tiedä itsetyydytyksestä mitään, eivät kiihotu syntisesti ja varovat avioliitossaankin muuta yrittämästä kuin lasten synnyttämistä mahdollisimman steriilisti. mistään homoudesta ei saa puhuakaan! ja lasten seksuaalinen hyväksikäyttö.. eihän nyt meillä, kun olemme uskolla sydämemme pesseet puhtaiksi.

tämä on espanajalisen piispa Priscillianin tapaista ymmärtämystä siitä, mitä tarkoittaa elävän Jumalan temppeli.

seksi, ruumiillinen yhtyminen, on se Augustinuksen kuvaama perisynnin asia, saastainen ja likainen ja naiset ovat jotenkin likaisen Eevan jälkeläisinä miesten pyhyyden suurin vaara.

Ilmestyskirjakin kertoo niistä, jotka siellä taivaan ilossa ovat valkoisissa eivätkä ole naisten kanssa itseään saastuttaneet.

mielestäni tämä on merkittävä ja läpi koko kirkon historian kulkeva juonne

nykyinen paha ja avionrikkoja sukupolvi ottaa tästä monta asetta vastustaakseen Jeesuksen Kristuksen herruutta ja ajaakseen Jumalan Sanan pois keskuudestamme.


mites on, onko Herramme sallinut Priscillian oman äänen kuulua läpi aikojen?

kauan luultiin, että ei vaan kaikki hänen kirjoituksensa poltettiin.

Mutta nyt tiedämme, että on kirjoituksia joita ei pidetty harhaoppisina ja jotka ovat säilyneet.

Kuulemme kaukaa menneisyydestä siis ensimmäisen kristittyjen teloittaman kristityn piispan äänen hänen johdannoissaan Paavalin kirjeisiin.

Ja mitä hän meille sanoo:

miehet ja naiset, te olette yhtä lailla elävän Jumalan templi, Pyhän Hengen asunto

eläkää henkilökohtaisessa uskossa, siivosti, välttäkää avioliittoa, kuten Paavalikin neuvoo, olkaa Kristuksen morsiamia.

olkaa vegetaristeja!

älkää juoko viiniä!

Lukekaa Raamattua!

Ottakaa vastaan Pyhän Hengen armolahjat ja käyttäkää niitä!

teitä tervehtien (mikkoL:n kautta...)
Priscillian
Ávilan piispa

No comments:

Post a Comment